Σάββατο 9 Φεβρουαρίου 2013

48 έργα κορυφαίων ζωγράφων στην Αθήνα.

Τάκης Μαυρωτάς*

Πίνακες των Πιερ Ογκίστ Ρενουάρ, Πωλ Σεζάν, Ανρί Ματίς, Εντουάρ Βιγιάρ, Γκυστάβ Κουρμπέ, Εντουάρ Μανέ, Άλφρεντ Σίσλεϋ, Ζωρζ Μπρακ, Ζαν Μετσινγκέρ, Τζέιµς Ένσορ, Τζόρτζιο Μοράντι, Ανρί Φαντέν-Λατούρ, Χουάν Γκρις, Φραντς Κλάιν, Τζώρτζια Ο' Κήφι, Ρούμπενς Πιλ , Μόρις Λούις και Σαμ Τέιλορ Γουντ ολοκληρώνουν τη φυσιογνωμία της θεματικής έκθεσης: «Νεκρή Φύση, Αριστουργήματα από το Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστώνης. Παράδοση και Καινοτομία», που θα παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη έως τις 28 Απριλίου 2013.


Οι 48 αυτές πολύτιμες νεκρές φύσεις αποκαλύπτουν την κορύφωση της ζωγραφικής έκφρασης, ανάμεσα σε μεγάλους καλλιτέχνες της Ευρώπης και της Αμερικής από τον 16ο έως τον 21ο αιώνα, οι οποίοι με το ευφάνταστο έργο τους προκαλούν την ηδονή της όρασης. Ουσιαστικά πρόκειται για μια πολυπρόσωπη και πολυφωνική συλλογή διαφορετικών ζωγραφικών τάσεων, που συνέβαλαν στην εξέλιξη της ιστορίας της ζωγραφικής.

Ένας από τους αντιπροσωπευτικότερους πίνακες της συλλογής του Μουσείου Καλών Τεχνών της Βοστώνης, είναι η νεκρή φύση του Πωλ Σεζάν «Φρούτα και μια κανάτα σε τραπέζι» (περ. 1890-94, λάδι σε καμβά, 32,4 x 40,6 εκ.), που μας φέρνει αντιμέτωπους με τον μεγάλο αυτό καινοτόμο της τέχνης. Αυτή η νεκρή φύση γίνεται η αφορμή για να υπογραμμίσω την αγάπη και τον θαυμασμό του Πωλ Γκωγκέν για τον Σεζάν, από τον οποίο αγόραζε σημαντικά έργα φυλάσσοντάς τα έως τα τελευταία χρόνια της ζωής του, όπως την πολυσυζητημένη «Νεκρή φύση με φρούτα» (1979-1880, λάδι σε πανί, 46 x 55 εκ.), που σήμερα ανήκει στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Νέας Υόρκης.

Ο κάθε πίνακας αντανακλά και μια ιστορία. «Ο Εντουάρ Μανέ», όπως τόνισε η επιμελήτρια του Μουσείου της Βοστώνης, κ. Ronni Baer, «ανύψωσε τη νεκρή φύση σε ένα επίπεδο ισάξιο με εκείνο της ανθρωποκεντρικής ζωγραφικής. Το έργο του με τίτλο «Πανέρι με φρούτα» αποτελεί λαμπρό παράδειγμα της μοναδικής ικανότητάς του να μετουσιώνει αυτό που παθιασμένα παρατηρούσε σε μεστές πινελιές συναρπαστικού χρώματος. Κι ενώ ο Μανέ ζωγράφιζε νεκρές φύσεις μόνο κατά περιόδους, ο φίλος και σύγχρονός του Ανρί Φαντέν-Λατούρ είχε αφιερώσει στη νεκρή φύση όλη τη σταδιοδρομία του».

*O Τάκης Μαυρωτάς είναι Διευθυντής Εικαστικού Προγράμματος του Ιδρύματος Β. & Μ. Θεοχαράκη. Διετέλεσε Διευθυντής της Πινακοθήκης Πιερίδη και μέλος των Δ.Σ. της Εθνικής Πινακοθήκης, του Ελληνικού Φεστιβάλ, του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών και της Εθνικής Επιτροπής Χορηγιών του Υπουργείου Πολιτισμού. Έχει επιμεληθεί δεκάδες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ έχει γράψει βιβλία και καταλόγους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts with Thumbnails

Αναγνώστες